ΚΑΡΑΤΣΙ. Ενώ το βόρειο Πακιστάν δοκιμαζόταν χθες από ακόμη μία επίθεση αυτοκτονίας που κόστισε τη ζωή 22 ανθρώπων, στα νότια της χώρας, στο λιμάνι Γκουαντάρ, ολοκληρωνόταν μια άλλου είδους «επίθεση φιλίας». Το υπουργικό συμβούλιο του Πακιστάν ενέκρινε την Τετάρτη τη μεταβίβαση του λιμανιού που βρίσκεται κοντά στα στρατηγικής σημασίας Στενά του Ορμούζ σε κινεζικό έλεγχο.
Το λιμάνι, στρατηγικά τοποθετημένο μεταξύ νότιας, κεντρικής Ασίας και Μέσης Ανατολής, κατασκευάστηκε με κινεζικά έξοδα και πρωτολειτούργησε το 2007. Ως εμπορικός σταθμός έχει αποτύχει, καθώς οι υποδομές που θα το συνέδεαν με την υπόλοιπη χώρα δεν έχουν κατασκευαστεί ακόμη.
Ομως, για την Κίνα το Γκουαντάρ είναι πολύ περισσότερο από μια επένδυση. Είναι η τελευταία πέρλα στο λεγόμενο «μαργαριταρένιο κολιέ» λιμανιών από τον Περσικό Κόλπο ώς την Κίνα, που θα μπορούσαν να δώσουν στο κινεζικό ναυτικό πρόσβαση στον Ινδικό ωκεανό. Η συμμαχία της Κίνας με το Πακιστάν στον τομέα αυτόν έχει προξενήσει ανησυχίες τόσο στην Ινδία όσο και στις ΗΠΑ.
Την Τετάρτη, το υπουργικό συμβούλιο του Πακιστάν συμφώνησε στην πρόταση της κρατικής κινεζικής εταιρείας China Overseas Port Holdings Ltd να αγοράσει το λιμάνι από την PSA Internationale της Σιγκαπούρης. Το 2007 η εταιρεία αυτή είχε κερδίσει με μειοδοτικό διαγωνισμό τα δικαιώματα διαχείρισης του λιμανιού για 40 χρόνια.
Για την Κίνα, η λειτουργία του λιμανιού αυτού μπορεί να δώσει αναπτυξιακή διέξοδο στις επαρχίες της ενδοχώρας που βρίσκονται πολύ μακριά από τη θάλασσα. Αν ολοκληρωθεί η οδική σύνδεση από το Γκουαντάρ προς την κινεζική επαρχία του Ξινγιάνγκ, το μήκος της οδικής σύνδεσης της δυτικής Κίνας με τη θάλασσα θα μειωθεί στο μισό.
Ετσι, πέρα από τα 200 εκατ. δολάρια που ξόδεψε η Κίνα για να μετατρέψει το ψαροχώρι Γκουαντάρ σε λιμάνι για μεγάλου εκτοπίσματος καράβια και τα 35 εκατ. που θα καταβάλει τώρα για να αποκτήσει τον πλήρη έλεγχο του λιμανιού, υποσχέθηκε επίσης εκατοντάδες εκατομμύρια δολάρια για την ολοκλήρωση του αυτοκινητόδρομου που έχει μήκος 900 χιλιομέτρων. Ο αυτοκινητόδρομος θα συνδέει το λιμάνι με τον κύριο οδικό άξονα του ποταμού Ινδού, που διασχίζει το Πακιστάν από Βορρά προς Νότο. Η οδική σύνδεση επρόκειτο να έχει ολοκληρωθεί ώς το 2012, αλλά ανώνυμες πηγές εκτιμούν ότι είναι έτοιμη μόνο κατά 60%. Σύμφωνα με μια άποψη, η δράση των αυτονομιστών στην επαρχία Μπαλουχιστάν, όπου βρίσκεται το Γκουαντάρ, παρεμποδίζει τις εργασίες, ενώ σύμφωνα με άλλους παρατηρητές, η πακιστανική κυβέρνηση απλώς έχασε το ενδιαφέρον της για το έργο, μεταφέροντας την προσοχή της στην εκλογική της βάση, στην επαρχία Σιντ. Τα μακροπρόθεσμα σχέδια για το λιμάνι περιλαμβάνουν τη σιδηροδρομική και οδική σύνδεσή του με την κεντρική Ασία μέσω Αφγανιστάν.

Για την ώρα, πάντως, τα συμβάντα που μονότονα επαναλαμβάνονται στο Πακιστάν αφορούν τις βομβιστικές επιθέσεις, που έχουν σε μεγάλο βαθμό στο στόχαστρο τη σιιτική μειονότητα. Χθες το μεσημέρι, μετά τις καθιερωμένες προσευχές, καμικάζι αναμείχθηκε με το πλήθος που εξερχόταν από δύο τεμένη στην πόλη Χανγκού, σκοτώνοντας 22 ανθρώπους και τραυματίζοντας 48. Το ένα τέμενος ήταν σιιτικό ενώ το άλλο ήταν μεν σουνιτικό αλλά φιλοξενούσε τις συνεδριάσεις σουνιτικού συμβουλίου εχθρικού προς τους Ταλιμπάν.

(πηγή news.kathimerini.gr, Reuters, A.P.  02-02-13)